مصاحبه: گپ و گفتی با افشین اشرفی صاحب برند Miss Sport

مصاحبه با افشین اشرفی درباره برند miss sport

شما لباس ایرانی می‌پوشید یا خارجی؟ اصلاً در انتخاب لباس اولویت را به قیمت می‌دهید یا به کیفیت؟ پاسخ به این پرسش‌ها با اتفاقی که چند سال اخیر با هجوم پوشاک درجه چندم چینی و ترکیه‌ای به بازار پوشاک و نساجی ایران رخ‌داده، بی رابطه نیست؛ هجوم اجناس بی‌کیفیت ارزان چینی، پدیده‌ای نه‌چندان خوشایند که متأسفانه نه از سوی مصرف‌کنندگان و نه چنان‌که بایدوشاید از سوی مسئولین موردتوجه قرارگرفته است. عرضه و استقبال از لباس‌های درجه چندم چینی باکیفیت‌های بسیار پایین ولی ارزان، به قیمت عقب رانده شدن تولیدات باکیفیت داخلی. پدیده‌ای که نتیجه‌ای ندارد جز نابودی صنعت و تولید داخلی، ثمره‌ای ندارد جز پس‌رفتگی.

صنعت پوشاک و لباس در ایران با چالش‌های زیادی پیش رو است، چالش‌هایی که سرمایه‌گذاری، تولید و حتی عرضهٔ محصولات خوب و باکیفیت داخلی را دست‌خوش مشکلاتی جدی کرده است. اگر از خود شما بپرسند که آیا تابه‌حال به فکر افتاده‌اید که در صنعت پوشاک و لباس سرمایه‌گذاری کنید، پاسختان چه خواهد بود؟

خوشبختانه در این کارزار هنوز تک‌ستاره‌های امید و نور همچنان سوسو می‌زنند و هنوز هستند تولیدکنندگانی که به‌رغم تمام دشواری‌ها، دغدغه‌ها و باوجود همه نامهربانی‌ها و فراز و نشیب‌هایی که هم از سمت متصدیان امور و هم از سوی مصرف‌کنندگان با آن‌ها مواجه هستند، پایداری کرده و در کار تولید محصولات باکیفیت ایرانی ثابت‌قدم‌اند و چراغ این صنعت را در ایران روشن نگه‌داشته‌اند.

به همین دلیل، برای آشنایی بیشتر با صنعت پوشاک و محصولات نساجی ایران و شناخت دشواری‌ها و نقاط تاریک و روشن آن پای صحبت کسی نشستیم که سال‌های زیادی است به فعالیت در این زمینه همت گمارده و به‌عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان ایرانی شناخته می‌شود. هرچند از تماس‌های زیاد تلفنی‌اش می‌توان به مشغله‌هایش و به دشواری‌های کار پی برد، ولی گفت‌وگویی که باهم داشتیم بارقه‌های امید را در دلمان روشن کرد.

مصاحبه با افشین اشرفی صاحب برند Miss Sport

با افشین اشرفی صاحب و بنیان‌گذار برند Miss Sport قرار گپ و گفت‌وگویی داشتیم که باوجود مشغله‌های کاری و محدودیت‌های زمانی‌اش پای صحبت ما نشست و یک ساعتی به گپ و گفت پرداختیم.

افشین اشرفی متولد ۱۳۵۱ است. پس از پنج، شش سال کار اداری در بخش مالی یک شرکت، از سال ۱۳۷۶ وارد عرصه مربوط به پوشاک می‌شود و کارش را در این زمینه با پخش لباس‌زیر و جوراب آغاز می‌کند. از سال ۱۳۷۸ کار خود را به پخش لباس‌های مجلسی تغییر می‌دهد و تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند و از سال ۱۳۸۰ با ایجاد تغییراتی درزمینه کاری‌اش، به‌طور نسبتاً محدودی وارد فعالیت‌های مربوط به تولید می‌شود و از سال ۱۳۸۲ با تولید محصولات خود، برند Miss Sport را وارد بازار پوشاک ایران می‌کند.

از افشین اشرفی درباره فعالیت کاری برند Miss Sport سؤال کردیم و پرسیدیم چطور این برند شروع به کار کرد و چطور شده که امروز محصولات تولیدی این برند یک سر و گردن از بقیه رقبا بالاتر نشسته است؟ او در پاسخ به این سؤال این‌طور به ما پاسخ داد: «Miss Sport از سال ۱۳۸۳ با افتتاح یک کارگاه تولیدی کوچک و به یاری تعدادی چرخ‌کار رسماً پا به عرصه تولید پوشاک گذاشت. این مجموعه در همان قدم‌های اول، با شخصیت دادن به پوشاک تریکو، چه درزمینهٔ سایزبندی، چه طراحی و دوخت و چه تنوع محصولات و همچنین به دلیل بهره‌گیری از نکات مثبت طرح‌های نمونه‌های مطرح دنیا، در پوشاک خانگی و اسپرت داخلی تحول ایجاد کرد و به نوعی سلیقه بازار را ارتقا داد. به همین دلیل در مدت کوتاهی، استقبال مصرف‌کنندگان را به شکلی قابل‌توجهی گسترش داد و کمی بعد، کارگاه سنتی‌مان با اتکا به سیاست به‌روزرسانی ماشین‌آلات، بدل به سوله تولید صنعتی پوشاک شد.”

والامد: پس با این حساب Miss Sport از همان ابتدای کار با پایبندی به اصول اساسی تولید و در صدر آن، احترام به حقوق مصرف‌کننده از طریق اهمیت قائل شدن برای کیفیت کار، دنیایی نوین از کار حرفه‌ای، تبلیغات و فرهنگ‌سازی را تجربه کرده است. نحوه تولید محصولات Miss Sport در ایران به چه صورتی است؟

افشین اشرفی: تمام مراحل تولیدات ما از صفر تا صد در داخل کشور انجام می‌شود، شاید ندانید که این مجموعه نه‌تنها بهترین محصولات موجود در بازار ایران را به کار می‌برد، بلکه با مدنظر قرار دادن استانداردهای جهانی طراحی و دوخت در نزد تولیدکنندگان مطرح پوشاک از بهترین‌های پوشاک داخلی به شمار می‌رود. ما برای فرهنگ و سلیقه مصرف‌کنندگان احترامی ویژه قائل هستیم و به همین جهت طراحان ما در اتاق فکر که برای طراحی محصولات در نظر گرفته‌شده، جدیدترین طرح‌های برندهای نامی را با فرهنگ ایرانی منطبق می‌کنند. از دیگر سو، بهره‌گیری از امکانات و ماشین‌آلات روز دنیا، این مجموعه را به شرکتی پیشرو تبدیل کرده که تولیدات و محصولاتش به‌راحتی با بهترین‌های پوشاک دنیا قابل‌رقابت است.

برند Miss Sport در گذشته روی تولید مدل‌های خاص تأکید داشته ولی با نگاهی به تجربیات گذشته و درس‌هایی که از آن آموخته امروز مدل‌هایی که میان مصرف‌کنندگان از مقبولیت بیشتری برخوردار است را تولید می‌کند و به همین دلیل هم به یکی از نام‌آوران بازار خوش‌سلیقگی و شیک‌پوشی بدل شده است. به همین بهانه در مورد تولیدات و محصولات این برند از افشین اشرفی سؤال پرسیدیم که او در پاسخ این‌طور جواب داد: «عمده تولیدات ما چنان‌که از نام مجموعه نیز برمی‌آید، بر پوشاک خانگی، ورزشی، پوشاک مناسب سفرهای تفریحی و مهمانی‌های اسپرت برای خانم‌ها متمرکز است و البته تولید انواع پوشاک مردانه را هم در برنامه کاری آینده خود می‌بینیم.»

جالب است بدانید که این برند نام‌آشنا به تولید مدل‌های متنوع و منحصربه‌فرد مانتوهای اسپرت نیز اقدام کرده. برند Miss Sport سالانه ۴۰۰ نوع مدل متنوع از محصولات و مدل‌های متنوع خود را تولید و عرضه می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این برند در این موضوع است که برای اولین بار در ایران قیمت محصولات این برند در تمام ایران ثابت و یکسان است که با چسباندن یک تگ روی محصولات این قیمت به اطلاع مشتری می‌رسد. از نکات مهم دیگر و منحصربه‌فرد این برند می‌توان به تضمین تعویض محصولات اشاره کرد. به گفته افشین اشرفی مشتریانی که برند Miss Sport خریداری می‌کنند می‌توانند در صورتی بروز هرگونه ایراد و اشکالی، محصول خریداری‌شده را به نمایندگی‌های فروش این برند برده و آن را تعویض کنند. این موضوع در مورد ارائه خدمات به مشتریان در ایران و در بخش پوشاک بسیار جالب و خاص بوده که می‌تواند اعتماد بیشتری برای مشتریان به ارمغان بیاورد.

کارگزاران و گردانندگان برند Miss Sport استانداردهای جهانی را می‌شناسند و باوجود فراز و نشیب‌های بازار، کسادی‌ها و مشکلات داخلی، سال‌هاست که ایستاده‌اند، دوام آورده‌اند و دراین‌بین افشین اشرفی نه‌تنها چشم‌اندازش گسترش بیشتر مجموعه است بلکه معتقد است به‌رغم تمامی مشکلات تولید پوشاک، در صورت جدی‌تر گرفته شدن کار، حمایت بیشتر از طرف مسئولین و بها دادن به آن به‌عنوان یک «صنعت»، پوشاک ایران نیز می‌تواند مثل بسیاری از کشورها، به‌عنوان یکی از منابع پردرآمد داخلی و خارجی وزنه‌ای مؤثر در ترازوی اقتصاد کشور محسوب شود.