مروری بر نکات مهم در زیبایی و سلامت ناخن

ناخن سالم و زیبا

دست‌ها درباره شما بسیار شفاف و گویا صحبت می‌کنند. به همین دلیل باید به آن‌ها به خوبی رسیدگی کنید. این نقش را ناخن‌های شما بیشتر از همیشه به عهده خواهند داشت و اهمیت آن زیاد است. خیلی از خانم‌ها عاشق لاک ناخن هستند و هر روز رنگ‌های جورواجور را امتحان می‌کنند. الان که تابستان به میانه‌های خود رسیده است، لازم است که بیشتر در مورد مراقبت از ناخن‌ها قکر کنید، قبل از اینکه جیوه موجود در لاک، ناخن‌هایتان را از بین ببرد. در زیر چند مورد از این راهکارها برای محافظت از ناخن با هم مرور می‌کنیم:

روش‌هایی برای محافظت از ناخن

  • صابون باعث می‌شود که ناخن‌ها خشک و شکننده شوند. بعد از شستن دست‌ها با صابون و یا بعد از استفاده از مواد شوینده برای شستن لباس‌ها، از لوسیون یا کرم دست مرطوب کننده برای تغدیه ناخن‌ها استفاده کنید.
  • جویدن ناخن‌ها یکی از بدترین عادت‌هاست چرا که به سلامت ناخن‌ها صدمه میزند.
  • خشکی ناخن‌ها به پوسته سخت ناخن صدمه میزند. همیشه با استفاده از کرم و یا لوسیون آن منطقه را مرطوب نگه دارید.
  • بعد از حمام کردن ناخن‌هایتان را کوتاه نکنید چون آب ناخن‌ها را نرم می‌کند؛ و قتی که شما ناخنتان را کوتاه می‌کنید ممکن است باعث خرد شدن ناخن شود.
  • هیچوقت پوسته سخت ناخن را با ناخن گیر و یا دندانتان نگیرید. شما آ این کار صدمه بیشتری به آن‌ها می‌زنید.
  • سیگار نکشید چون سیگار کشیدن باعث زرد شدن و تغییر رنگ دادن ناخن‌ها می‌شود. اگر ناخن‌هایتان زرد بشوند منظره خیلی بدی پیدا می‌کنند.

مراقب تغذیه خود باشید

  • زیبایی بیرونی ارتباط مستقیمی با مقدار آبی دارد که ما در روز می‌نوشیم. هر روز مقدار زیادی آب (درحدود ۸-۱۰ لیوان) بنوشید؛ و همچنین مقدار زیادی میوه و سبزیجات ترجیحاً تازه بخورید. این کار باعث می‌شود که ناخن‌هایتان از طریق بدن تغذیه شوند.
  • مصرف کلسیم و پروتین برای سلامت ناخن‌ها بسیار مهم هستند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که ناخن‌هایتان صورتی رنگ باشند، استفاده از شیر یا مواد غذایی که دارای کلسیم شیر هستند یکی از بایدها است.
  • سعی کنید که مصرف ریشه چغندر را که یک سبزی غنی است افزایش دهیذ. فواید ریشه چغندر عبارت‌اند از دارا بودن کلیسم و ویتامین D که باعث می‌شوند ناخن‌هایتان بسیار زیبا شوند.
  • هویج باعث محکم شدن ناخن‌ها می‌شود. هویج منبع بسیار زیاد کلسیم و فسفر است. آب هویج بنوشید و یا هویج را در سالاد یا به صورت سبزیجات پخته مصرف کنید.
  • غذاهایی که دارای اسید فولیک هستند مثل مرکبات، میوه‌هایی مثل توت و حبوبات تأثیر بسیار زیادی در محکم و سالم کردن ناخن‌ها دارند. پس استفاده از آن‌ها را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید.

نکات نگهداری از ناخن

برای اینکه بتوانید با استفاده از زیبایی و سلامتی ناخن‌هایتان چشمهای مخاطبین را به خود جلب کنید به چند نکته در ادامه می‌پردازیم:

  1. سفت کننده ناخن: از آن‌ها خیلی به ندرت استفاده کنید زیرا این مواد بیشتر ضرر دارند تا فایده. ناخن‌هایتان را بعضی وقت‌ها با روغن‌های طبیعی مانند روغن ویتامین E ماساژ دهید. با این کار به آن‌ها انعطاف بیشتری خواهید داد
  2. لاک پاک کن‌های دارای استون: اگر ناخن‌های شکننده ای دارید، از آن‌ها استفاده نکنید زیرا باعث شکنندگی بیشتر ناخن‌ها می‌شوند. ناخن‌های ضعیف و شکننده‌تان را درمان کنید.
  3. شامپویتان را عوض کنید: شامپو یکی از مقصران ایجاد خشکی و شکنندگی ناخن‌ها می‌باشد؛ زیرا شامپو دارای مواد شوینده ای است که چربی‌های ضروری که برای مو لازم است را می‌شوید. بعد هر بار شامپو کردن مو، کوتیکول ها را مرطوب کنید.
  4. مکمل غذایی بیوتین: مکمل غذایی بیوتین که در ویتامین B یافت می‌شود، ضخامت ناخن را بیشتر می‌کند و جلوگیری می‌کند از شاخه شدن و شکستن آن‌ها. استفاده ۲.۵ میلی گرم بیوتین در ماه (بر اساس تشخیص پزشک) در بهبود ناخن‌ها کمک می‌کند.
  5. قبل از خواب لاک نزنید: سعی کنید که دو ساعت زمان بین خوابیدن و لاک زدن فاصله بیفتد. این کار باعث دوام بیشتر لاک روی ناخن می‌شود.
  6. عشقتان را به مانیکور و رنگ‌های فلورسان را جشن بگیرید ولی بایدها و نبایدهای نگهداری از ناخن را دنبال کنید قبل از اینکه ناخن‌های زیبایتان آسیب ببنید.